Situering :
Veel managers hebben moeite met effectief delegeren.
Ze denken vaak: “Wat ik zelf doe, doe ik beter.”
Maar onthoud dat het ‘niet’- delegeren van taken je eigen efficiëntie flink kan schaden.
Je bent overgekwalificeerd (en waarschijnlijk ook overbetaald) om taken uit te voeren die eigenlijk bij je medewerkers horen, d.w.z. de mensen die je hebt aangenomen om deze – meestal operationele – taken te vervullen.
Jouw rol als bedrijfsleider draait immers om het uitstippelen van de strategie en de toekomstvisie van het bedrijf.
Daarnaast is delegeren een krachtig middel om je medewerkers te motiveren.
Deze twee gaan hand in hand. Als je niet delegeert, mis je de kans om je team te motiveren en ontneem je hen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen.
Wat je medewerkers motiveert, is namelijk een combinatie van drie factoren: de mogelijkheid om zichzelf te ontplooien, de mate van autonomie in hun werk, en hun betrokkenheid bij het resultaat van het bedrijf.
Doel van de opleiding
Tijdens deze training leer je hoe je kunt loslaten en beter kunt delegeren. Hierdoor sla je twee vliegen in één klap: je verhoogt de efficiëntie én motiveert je medewerkers beter.
Je zult ontdekken dat delegeren niet alleen prettig is, maar dat het je ook de ruimte geeft om te werken aan zaken die er écht toe doen!
Daarnaast bespreken we de belangrijkste stappen/acties welke een manager kan nemen bij het efficiënt delegeren.
Deze zijn :
Duidelijke verwachtingen scheppen
Kies de juiste persoon voor de taak
Verleen autonomie en verantwoordelijkheid
Bied de nodige ondersteuning
Monitor de voortgang zonder te controleren
Zorg voor feedback en erkenning
Durf los te laten
Bevorder een cultuur van leren en ontwikkelen
Verder bespreken we ook de voornaamste problemen welke het delegeren belemmeren en hoe we deze kunnen oplossen.
Bijvoorbeeld :
Gebrek aan vertrouwen in het team
Onvoldoende duidelijkheid in de opdracht
Micromanagement
Onvoldoende monitoring of feedback
Onvermogen om los te laten
De verkeerde persoon de taak toewijzen
Geen ruimte voor fouten toestaan
Gebrek aan motivatie bij medewerkers
Te veel delegeren
Onvoldoende training of begeleiding
Voor wie
Bedrijfsleiders en hun medewerkers
☼ Hoe conflicten vermijden en oplossen ?
Situering : Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk en komen vaak voor door -miscommunicatie -tegenstrijdige belangen of -verschillen in persoonlijkhedenVeel managers vinden
☼ Hoe motiveren ?
Situering : Niets is zo moeilijk uw medewerkers te motiveren… en niets geeft zoveel voldoening te kunnen werken met gemotiveerde medewerkers….Vaak ontbreekt het aan inzicht in wat medewerkers écht motiveert en
☼ Wanneer – welke leiderschapsstijl toepassen ? – Situationeel leiderschap
Situering : Veel managers passen een ‘vaste’ leiderschapsstijl toe, ongeacht de situatie of het niveau van de medewerkers Dit kan leiden tot een gebrek aan flexibiliteit, demotivatie binnen het team, en