Situering :
De meeste managers beschikken over de nodige technische en operationele expertise, maar missen wel de nodige essentiële managementvaardigheden en leiderschapskwaliteiten om hun team effectief te leiden en de strategische doelstellingen van hun bedrijf te realiseren.
De reden is dat veel managers gepromoveerd worden op basis van hun (technische) kennis, en doorgroeien binnen de eigen organisatie.
De noodzakelijke managementvaardigheden en leiderschapscapaciteiten welke meestal ontbreken of verder dienen ontwikkeld te worden zijn :
Emotionele intelligentie
Empathisch luisteren
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Visie en inspiratie overbrengen
Besluitvorming op basis van data én intuïtie
Coachen in plaats van micromanagen
Diversiteit en inclusiviteit waarderen
Communicatie
Delegeren
Motiveren
Conflicthantering
Doel van de opleiding
De opleiding “Managementvaardigheden en Leiderschapscapaciteiten” is dan ook ontworpen om managers de nodige tools en inzichten te bieden om uit te groeien tot effectieve leiders.
Het gebrek aan of het onvoldoende ontwikkeld zijn van hogervermelde vaardigheden kan leiden tot inefficiëntie, lage motivatie binnen het team en tegenvallende resultaten.
Zonder een gestructureerde aanpak om deze vaardigheden te ontwikkelen, blijft het potentieel van managers en hun teams dan ook onderbenut.
Door middel van praktische cases worden de deelnemers aan de opleiding de hogervermelde managementvaardigheden aangeleerd en verwerven zij de nodige leiderschapscapaciteiten :
Te bereiken doelen
Ontwikkelen van kernvaardigheden voor management
Versterken van leiderschapskwaliteiten
Creëren van een positieve werkcultuur
Resultaatgericht leiderschap
Strategische inzichten te bekomen
Succesvol motiveren
Succesvol delegeren
Conflicthantering
Ontwikkelen van positieve werk- en bedrijfscultuur
Strategische inzichten
Voor wie
KMO bedrijfsleiders
Zelfstandigen
Ambitieuze professionals
Praktische info
☼ Lichaamstaal+non-verbale communicatie
Situering : Veel managers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van hun lichaamstaal en non-verbale signalen tijdens hun interacties met medewerkers, collega’s of klanten.Hierdoor kunnen hun boodschappen verkeerd worden geïnterpreteerd
☼ Empathisch en dienend leiderschap
Situering : Veel managers worstelen met het vinden van de balans tussen het behalen van bedrijfsresultaten en het ondersteunen en motiveren van hun teams. Traditionele leiderschapsstijlen, die sterk gericht zijn op
☾ Strategische marketing
Situering : Veel bedrijven worstelen met het ontwikkelen van een effectieve strategische marketingaanpak. Ze slagen er vaak niet in om hun doelgroep scherp te definiëren, zich duidelijk te positioneren in de