Situering :
Veel managers passen een ‘vaste’ leiderschapsstijl toe, ongeacht de situatie of het niveau van de medewerkers
Dit kan leiden tot een gebrek aan flexibiliteit, demotivatie binnen het team, en ineffectief leiderschap, vooral wanneer medewerkers een verschillende begeleiding en ondersteuning nodig hebben.
Het onvermogen om de juiste leiderschapsstijl te kiezen voor verschillende situaties en medewerkers belemmert het succes van projecten en kan leiden tot miscommunicatie, vertragingen en suboptimale prestaties van het team.
Doel van de opleiding
De opleiding “Wanneer welke leiderschapsstijl toepassen – Situationeel leiderschap” is ontwikkeld om managers te leren hoe ze hun leiderschapsstijl kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van hun medewerkers en de situatie.
Via het oefenen van verschillende leiderschapsscenario’s en het uitwerken van praktische cases oefeningen de deelnemers hoe ze hun stijl kunnen afstemmen op specifieke situaties.
Door de juiste stijl te kiezen en aan te passen aan de context, kun je zowel de prestaties als de tevredenheid binnen het team als geheel optimaliseren.
Tips voor het kiezen van de juiste stijl:
- Ken je team
- Beoordeel de situatie
- Flexibiliteit is cruciaal
Deelnemers leren hoe ze situationeel leiderschap kunnen toepassen, waarbij ze hun aanpak variëren tussen sturen, begeleiden, ondersteunen en delegeren, afhankelijk van het niveau van competentie en motivatie van hun teamleden.
De keuze van een leiderschapsstijl hangt dus sterk af van de situatie, het doel, de eigenschappen van het team en de persoonlijkheid van de leider. Voorbeelden van leiderschapsstijlen zijn hieronder weergegeven.
De kenmerken van deze leiderschapsstijlen en wanneer ze best worden toegepast, wordt tijdens de opleiding in detail besproken en geoefend:
Autoritair leiderschap
Democratisch leiderschap
Transformationeel leiderschap
Transactioneel leiderschap
Coachend leiderschap
Laissez-faire leiderschap
Situationeel leiderschap
Voor wie
Bedrijfsleiders – zelfstandigen en hun medewerkers
Praktische info
☼ Starten met leidinggeven-deel 1-Management
Situering : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar een leidinggevende rol zetten, worden vaak geconfronteerd met uitdagingen die ze nog niet eerder hebben ervaren.Ze missen vaak
☼ Communicatieve vaardigheden
Situering : Communiceren met anderen is moeilijk…. en oh toch zo noodzakelijk….We begrijpen elkaar niet altijd en de misverstanden zijn legio.Waarom komen we met die ene persoon wel en met die
☼ Belang van een positieve bedrijfscultuur
Situering : Een positieve bedrijfscultuur is geen luxe, maar een absolute noodzaak voor langdurig succes…Bij een positieve bedrijfscultuur zullen uw medewerkers zich meer gewaardeerd, betrokken en ondersteund voelen.Een positieve cultuur