Situering :
Veel managers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van hun lichaamstaal en non-verbale signalen tijdens hun interacties met medewerkers, collega’s of klanten.
Hierdoor kunnen hun boodschappen verkeerd worden geïnterpreteerd of niet overtuigend overkomen, wat leidt tot miscommunicatie, verminderde samenwerking en een gebrek aan vertrouwen en respect.
Studies hebben aangetoond dat 93 % van onze communicatie gebeurt door onze lichaamstaal en dus onze niet-verbale communicatie.
Deze laatste wordt echter volledig bepaald door ons ONDERBEWUSTE. Dit is geen probleem denken jullie …. ware het niet dat ons onderbewuste ons permanent MISLEIDT : het laat ons zaken zien welke er niet zijn …. het laat ons zaken zeggen welke we niet willen….enz-enz….Hierdoor slaan we wat onze communicatie betreft nogal de bal mis en hebben we geen ‘rapport’ met onze medewerkers ……
Voorbeelden van hoe ons onderbewuste onze communicatie bepaalt zijn :
-Non-verbale signalen
-Toon en stemgebruik
-Spiegelen
-Emotionele triggers
-Automatische interpretaties en veronderstellingen
Doel van de opleiding
De opleiding “Lichaamstaal en non-verbale communicatie” is ontworpen om managers te helpen hun non-verbale communicatie te versterken en effectief in te zetten.
We leren te communiceren vanuit ons BEWUSTE !!… Er zal een nieuwe wereld opengaan, en je zult merken dat je vanaf nu totaal anders zal communiceren : je gaat vanaf nu pas ECHT in contact treden met de aanwezigen in je omgeving….!!!!
Te bereiken doelen
-Versterken van zelfbewuste communicatie
-Herkennen van eigen lichaamstaal
-Inzetten van non-verbale communicatie als leiderschapstool
-Interpreteren van lichaamstaal van anderen
-Omgaan met spanningen en lastige gesprekken
-Leren ‘connectie en rapport’ maken met voor u ‘lastige’ medewerkers
Voor wie
KMO leidinggevenden
HR managers
Zelfstandigen
Praktische info
☼ Starten met leidinggeven-deel 2-Leiderschap
Situering : We verwijzen naar de beschreven situatie onder onze opleiding “Starten met leidinggeven – Deel 1 – management ” : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar
☼ Omgaan met klagende medewerkers
Situering : Managers worden regelmatig geconfronteerd met klagende medewerkers.Dit kan variëren van kleine irritaties tot serieuze klachten over werkdruk, collega’s of werkomstandigheden.Veel managers vinden het lastig om deze klachten op een
☼ Wanneer – welke leiderschapsstijl toepassen ? – Situationeel leiderschap
Situering : Veel managers passen een ‘vaste’ leiderschapsstijl toe, ongeacht de situatie of het niveau van de medewerkers Dit kan leiden tot een gebrek aan flexibiliteit, demotivatie binnen het team, en