Situering :
Communiceren met anderen is moeilijk…. en oh toch zo noodzakelijk….We begrijpen elkaar niet altijd en de misverstanden zijn legio.
Waarom komen we met die ene persoon wel en met die andere niet of minder overeen ….? Weet dat we met 25 % van de mensen rondom ons geen of een slechte rapport/connectie hebben !
Van alle problemen in bedrijven zijn maar liefst 80 % toe te schrijven aan problemen omtrent interpersoonlijke communicatie…!
We kijken immers naar een zelfde realiteit op een verschillende manier en
komen als gevolg daarvan allemaal tot een een verschillende ‘interpretatie’ van dezelfde feiten…. De reden is dat we allemaal een verschillend DNA hebben, dat we allemaal een verschillende opvoeding en opleiding hebben gehad en allemaal zijn opgegroeid in een verschillende omgeving ….
Bovendien communiceren we voor 93 % vanuit ons onderbewuste….. Geen probleem … ware het niet dat ons onderbewuste ons permanent misleidt en ons zaken laat zien en zeggen die we zelf niet willen…
Doel van de opleiding
Goed management en leiderschap vereist dat de communicatie met de medewerkers optimaal verloopt.
Dit wil zeggen dat er geen miscommunicatie en misverstanden mag ontstaan tussen leidinggevende en medewerker.
Je begrijpt dat we door inzicht in hoe we denken en communiceren veel misverstanden uit de weg kunnen gaan….. Zeker in de context van onze dagelijkse werkomgeving…
Indien er echter geen of onvoldoende ‘ rapport’ is tussen de leiders management van het bedrijf en de medewerkers zal dit tot negatieve resultaten en misverstanden leiden.
In onze opleiding helpen we je dan ook hoe je echt in contact kan treden met de mensen/medewerker in je omgeving/bedrijf en zorgen daardoor voor een optimale communicatie.
Wij reiken een gans arsenaal van leiderschapsvaardigheden en technieken aan om uw medewerkers en bedrijf aan perfect aan te sturen.
We gaan na hoe het management de verschillende communicatie-vaardigheden maximaal kan inzetten om tot maximale rapport met de medewerkers en de rest van de organisatie te komen.
De belangrijkste communicatieve vaardigden zijn :
* schriftelijk communicatie
* verbale communicatie
* non-verbale communicatie
* actief luisteren
* assertiviteit
* inlevingsvermogen
* feedback geven en ontvangen
Elk van deze vaardigheden zal in detail besproken worden samen met de mate waarin deze vaardigheden op elkaar inspelen. Zodoende zal het voor de deelnemer duidelijk worden in welke mate zij bijdragen tot een goede communicatie.
Na de opleiding begrijp je hoe communicatie echt werkt en zullen de misverstanden als gevolg van gebrekkige communicatie/verbinding met je medewerkers drastisch verminderen
Voor wie : een must voor alle leidinggevenden welke in communicatie treden met hun medewerkers of met de organisatie als geheel
Praktische info
☼ Belang van het middle management
Situering : Veel bedrijven onderkennen het belang van middenmanagement niet voldoende. Dit leidt tot een kloof tussen strategie en uitvoering, inefficiëntie in de operatie, en verminderde werknemersbetrokkenheid. Het middenmanagement vormt de
☼ Waarom en hoe efficiënt vergaderen ?
Situering : Veel bedrijven kennen het probleem van inefficiënte vergaderingen.Vergaderingen duren vaak te lang duren en hebben geen duidelijke agenda.Dit leidt tot verminderde productiviteit, motivatieverlies en leidt tot een gebrek aan
☼ Starten met leidinggeven-deel 1-Management
Situering : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar een leidinggevende rol zetten, worden vaak geconfronteerd met uitdagingen die ze nog niet eerder hebben ervaren.Ze missen vaak