Situering :
Veel start-ups falen in de beginfase doordat ze geen solide ondernemingsplan hebben opgesteld.
Een goed ondernemingsplan biedt niet alleen richting aan de ondernemer zelf, maar is ook een waardevol hulpmiddel om partners, investeerders en medewerkers te overtuigen van de potentie en het succes van de onderneming.
Ondernemers en start-up/scale-up managers missen vaak de vaardigheden en kennis om een strategisch plan te ontwikkelen dat hun visie omzet in een haalbaar, stapsgewijs actieplan.
Dit gebrek aan gestructureerde planning leidt vaak tot slechte financiële beslissingen, inefficiënte uitvoering, onduidelijke doelstellingen en moeite om investeerders of partners te overtuigen.
Zonder een robuust ondernemingsplan blijven veel start-ups onder hun potentieel of falen zelfs vroegtijdig.
Doel van de opleiding
De opleiding “Start-ups – ondernemingsplanning” is ontworpen om ondernemers en managers van start-ups te helpen hun ondernemingsplan op te stellen.
Het betreft hier een opleiding van 5 avonden van telkens 3 uur.
Inhoud van het ondernemings- of business plan is als volgt :
1. Samenvatting
2. Bedrijfsoverzicht
3. Marktanalyse
4. Marketing- en Verkoopstrategie
5. Organisatie en Management
6. Producten of Diensten
7. Financieel Plan
8. Risicoanalyse
9. Bijlagen
Om een gedetailleerd ondernemingsplan op te stellen is het nodig om :
-Een duidelijke bedrijfsvisie te ontwikkelen
-Een gedetailleerd mark- en concurrentieonderzoek uit te voeren
-Financiële planning en prognoses op te stellen
-Groeistrategieën te ontwikkelen en schaalbaarheid te bepalen
Naast het opstellen van een business plan bespreken we kort de ‘Enterprise life cycle’ en de ‘artisan trap’.
Voor wie
-Start-ups en scale-ups
-KMO’s Bedrijfsleiders en hun medewerkers
-Zelfstandigen
Praktische info
⇨ Start: | 3 Nov 2025 (Hasselt) 4 Nov 2025 (Leuven) |
⇨ Duur: | 5 Avonden |
⇨ Dag: | Maandag (Hasselt) : 3-10-17-24 Nov + 1 Dec 2025 Dinsdag (Leuven) : 4-11-18-25 Nov + 2 Dec 2025 |
⇨ Uur: | 18.30 u - 21.30 u |
⇨ Prijs: | 375 euro excl. btw |
Heeft u interesse in deze opleiding op een later tijdstip, laat dan uw naam en e-mailadres hieronder achter en wij houden u op de hoogte.
☾ Inleiding tot de marketing
Situering : In deze opleiding maak je kennis met de fundamenten van marketing, een essentieel vakgebied in de moderne zakenwereld.Of je nu een eigen onderneming hebt, werkt bij een bedrijf, of
☼ Hoe overtuigen en buy-in creëren ?
Situering : Veel managers ervaren weerstand of gebrek aan enthousiasme bij het doorvoeren van nieuwe ideeën, veranderingen of projecten. Ze missen vaak de vaardigheden om hun teamleden, collega’s of hogere leidinggevenden
☼ Lichaamstaal+non-verbale communicatie
Situering : Veel managers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van hun lichaamstaal en non-verbale signalen tijdens hun interacties met medewerkers, collega’s of klanten.Hierdoor kunnen hun boodschappen verkeerd worden geïnterpreteerd