Situering :
Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk en komen vaak voor
door -miscommunicatie
-tegenstrijdige belangen of
-verschillen in persoonlijkheden
Veel managers vinden het echter lastig om conflicten effectief te herkennen en aan te pakken, waardoor kleine problemen kunnen escaleren tot grotere, tijdrovende en kostbare kwesties.
Een gebrek aan conflictmanagementvaardigheden of gebrek aan –technieken leidt vaak tot verminderde productiviteit, lagere betrokkenheid en een negatieve werksfeer.
Doel van de opleiding
De opleiding “Hoe Conflicten Vermijden en Oplossen” is ontworpen om managers te voorzien van concrete vaardigheden en technieken om conflicten op een proactieve en effectieve manier te hanteren.
We leren de deelnemers hoe ze conflicten kunnen herkennen, voorkomen en oplossen.
De volgende conflictoplossingstechnieken komen aan bod :
Actief Luisteren
De sandwich-methode voor feedback
De 5-Why’s techniek
Conflictoplossing via mediation
De ‘tijdelijke time-out’
Oplossingsgerichte brainstormsessie
De ‘perspectiefwissel’ techniek
SMART-doelen voor conflictresolutie
Regelmatige check-ins
Non-verbaal communicatiebewustzijn
Naast de beschikbare technieken bespreken we ook de vaardigheden over dewelke een manager best beschikt bij het oplossen van conflicten.
De belangrijkste zijn :
Actief luisteren
Empathie tonen
Assertiviteit
Probleemanalyse
Neutraliteit en onpartijdigheid
Onderhandelingsvaardigheden
Geduld en kalmeren
Feedback geven en ontvangen
Besluitvaardigheid
Vertrouwen opbouwen
Open communicatie Stimuleren
Bijkomend bespreken we de techniek van de Roos van Leary en geven we een inzicht in de kernkwaliteiten en kernkwadranten als conflict oplossende modellen.
Voor wie
Bedrijfsleiders en hun medewerkers
☼ Kernkwadranten en kernkwaliteiten
Situering : Veel managers hebben moeite om hun eigen sterktes en valkuilen helder in kaart te brengen en effectief in te zetten in hun leiderschapsstijl. Ze zijn zich vaak niet bewust
☼ Hoe delegeren ?
Situering : Veel managers hebben moeite met effectief delegeren. Ze denken vaak: “Wat ik zelf doe, doe ik beter.” Maar onthoud dat het ‘niet’- delegeren van taken je eigen efficiëntie flink
☼ Team management ontwikkelen
Situering : Veel managers worstelen met het effectief managen en ontwikkelen van teams. Zonder de juiste vaardigheden – inzichten en technieken kunnen teams te maken krijgen met slechte communicatie, lage motivatie,