Situering :
Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk en komen vaak voor
door -miscommunicatie
-tegenstrijdige belangen of
-verschillen in persoonlijkheden
Veel managers vinden het echter lastig om conflicten effectief te herkennen en aan te pakken, waardoor kleine problemen kunnen escaleren tot grotere, tijdrovende en kostbare kwesties.
Een gebrek aan conflictmanagementvaardigheden of gebrek aan –technieken leidt vaak tot verminderde productiviteit, lagere betrokkenheid en een negatieve werksfeer.
Doel van de opleiding
De opleiding “Hoe Conflicten Vermijden en Oplossen” is ontworpen om managers te voorzien van concrete vaardigheden en technieken om conflicten op een proactieve en effectieve manier te hanteren.
We leren de deelnemers hoe ze conflicten kunnen herkennen, voorkomen en oplossen.
De volgende conflictoplossingstechnieken komen aan bod :
Actief Luisteren
De sandwich-methode voor feedback
De 5-Why’s techniek
Conflictoplossing via mediation
De ‘tijdelijke time-out’
Oplossingsgerichte brainstormsessie
De ‘perspectiefwissel’ techniek
SMART-doelen voor conflictresolutie
Regelmatige check-ins
Non-verbaal communicatiebewustzijn
Naast de beschikbare technieken bespreken we ook de vaardigheden over dewelke een manager best beschikt bij het oplossen van conflicten.
De belangrijkste zijn :
Actief luisteren
Empathie tonen
Assertiviteit
Probleemanalyse
Neutraliteit en onpartijdigheid
Onderhandelingsvaardigheden
Geduld en kalmeren
Feedback geven en ontvangen
Besluitvaardigheid
Vertrouwen opbouwen
Open communicatie Stimuleren
Bijkomend bespreken we de techniek van de Roos van Leary en geven we een inzicht in de kernkwaliteiten en kernkwadranten als conflict oplossende modellen.
Voor wie
Bedrijfsleiders en hun medewerkers
☼ Starten met leidinggeven-deel 1-Management
Situering : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar een leidinggevende rol zetten, worden vaak geconfronteerd met uitdagingen die ze nog niet eerder hebben ervaren.Ze missen vaak
☼ Starten met leidinggeven-deel 2-Leiderschap
Situering : We verwijzen naar de beschreven situatie onder onze opleiding “Starten met leidinggeven – Deel 1 – management ” : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar
☼ Empathisch en dienend leiderschap
Situering : Veel managers worstelen met het vinden van de balans tussen het behalen van bedrijfsresultaten en het ondersteunen en motiveren van hun teams. Traditionele leiderschapsstijlen, die sterk gericht zijn op