Situering :
Gelukkig is het gesprek nog steeds het meest gebruikte en toegepast communicatievaardigheid tussen het management en de medewerkers.
Omwille van de steeds toenemende vluchtigheid van onze maatschappij en de toenemende werkdruk binnen het bedrijf worden de persoonlijke gesprekken steeds korter (lees vluchtiger) en vinden deze bijkomend minder frequent plaats.
Dus de ideale voedingsbodem voor misverstanden….
Bovendien hebben veel managers moeite met het voeren van effectieve gesprekken, wat leidt tot miscommunicatie, onduidelijke verwachtingen en verminderde teamproductiviteit.
Ze beschikken niet altijd over de juiste gesprekstechnieken om lastige gesprekken aan te gaan, medewerkers te motiveren of om constructieve feedback te geven.
Dit belemmert niet alleen de prestaties van teams, maar ook de ontwikkeling van medewerkers en hindert de algemene werksfeer.
Doel van de opleiding
Door middel van actieve oefeningen krijgen de deelnemers inzicht in
de 4 fasen van elk gesprek.
Door deze fases bewust te doorlopen, kan een gesprek effectief en doelgericht worden gevoerd.
De opleiding “Gesprekstechnieken voor efficiënt leiderschap” is ontworpen om managers te voorzien van concrete gesprekstechnieken die hen helpen om heldere, doelgerichte en constructieve gesprekken te voeren.
De focus ligt op het ontwikkelen van vaardigheden om effectief te luisteren, duidelijke instructies te geven, feedback te formuleren en moeilijke gesprekken te de-escaleren.
De technieken welke we je helpen ontwikkelen zijn :
Actief luisteren
Stel open vragen
Gebruik empathie
Creëer een veilige omgeving
Wees transparant en eerlijk
Focus op oplossingen, niet op problemen
Gebruik stilte effectief
Duidelijke agenda, maar flexibel
Regelmatige check-ins en follow-ups
Reflectie en feedback vragen
Positieve benadering en waardering
Voor wie
Alle leidinggevende welke in communicatie treden met hun medewerkers of met de organisatie als geheel
Praktische info
☼ Starten met leidinggeven-deel 1-Management
Situering : Nieuwe managers, die net zijn gepromoveerd of hun eerste stap naar een leidinggevende rol zetten, worden vaak geconfronteerd met uitdagingen die ze nog niet eerder hebben ervaren.Ze missen vaak
☼ Omgaan met stress in het bedrijf
Situering : Stress is een veelvoorkomend probleem in de moderne werkomgeving en kan leiden tot verminderde productiviteit, een hoog ziekteverzuim en een negatieve impact op de werksfeer en het team. ▶️
☼ Lichaamstaal+non-verbale communicatie
Situering : Veel managers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van hun lichaamstaal en non-verbale signalen tijdens hun interacties met medewerkers, collega’s of klanten.Hierdoor kunnen hun boodschappen verkeerd worden geïnterpreteerd