Situering :
Het geven en krijgen van positieve en negatieve feed-back is belangrijk aangezien dit rechtstreeks verband houdt met het functioneren en de productiviteit van de werknemers en dus ook van het bedrijf in zijn geheel.
Toch is het geven en ontvangen van feed-back een enorm emotioneel en geladen activiteit welke soms niet door iedereen in dank wordt afgenomen. De reden hiervoor is omdat feedback geven of krijgen (en zeker negatieve feedback) rechtstreeks om ego raakt, en ons daarom op de een of andere manier angstig maakt….
Om die reden kunnen we dezelfde negatieve feedback wel van de ene maar niet van de andere appreciëren.
Het geven en krijgen van feedback kan niet losgezien worden van de aanwezige cultuur in het bedrijf.
Afgaand op de aanwezige cultuur in het bedrijf zal dezelfde feedback als positief of negatief (pestgedrag- neerhalen van collega’s ) worden ervaren door de medewerkers.
Anderzijds is het krijgen van feedback (in een opbouwende context en cultuur) een meerwaarde voor de medewerker zelf, aangezien deze zich op die manier beter leert kennen wat betreft zijn verbeterpunten – het verkleinen van zijn blinde vlek). Uiteindelijk zal dit zijn productiviteit en zijn zelfontwikkeling ten goede komen.
Doel van de opleiding
Het doel van de opleiding is inzicht verschaffen omtrent het belang en het doel van feedback.
De opleiding laat u inzien en ervaren dat het geven en krijgen van positieve en negatieve feedback een van de essentiële management tools is doch dat het noodzakelijk is om de cultuur (bedrijfscontext) waarbinnen deze feedback wordt gegeven van primordiaal belang is !!!
We behandelen :
*Hoe positieve en negatieve feedback best gegeven kan worden
*Hoe dient er met negatieve feed-back (4 G model) te worden omgegaan en
hoe reageren
*Verschil tussen negatieve feedback en kritiek
*Ontwikkelen van een feed-back cultuur
*Feedback of feed-forward
*………
*………
Verder behandelen we welke concrete houdingen en eigenschappen je als leider dient te ontwikkelen om op een efficiënte manier feedback te kunnen geven.
Deze zijn :
Openheid en ontvankelijkheid
Empathie
Oprechtheid
Constructiviteit
Respect
Geduld
Duidelijkheid
Objectiviteit
Bescheidenheid
Positiviteit
Follow-up
Voor wie
KMO leiders
HR professionals
Praktische info
☼ Belang van het middle management
Situering : Veel bedrijven onderkennen het belang van middenmanagement niet voldoende. Dit leidt tot een kloof tussen strategie en uitvoering, inefficiëntie in de operatie, en verminderde werknemersbetrokkenheid. Het middenmanagement vormt de
☼ Gesprekstechnieken voor efficiënt leiderschap
Situering : Gelukkig is het gesprek nog steeds het meest gebruikte en toegepast communicatievaardigheid tussen het management en de medewerkers.Omwille van de steeds toenemende vluchtigheid van onze maatschappij en de toenemende
☼ Waarom en hoe efficiënt vergaderen ?
Situering : Veel bedrijven kennen het probleem van inefficiënte vergaderingen.Vergaderingen duren vaak te lang duren en hebben geen duidelijke agenda.Dit leidt tot verminderde productiviteit, motivatieverlies en leidt tot een gebrek aan