Situering :
De meeste managers beschikken over de nodige technische en operationele expertise, maar missen wel de nodige essentiële managementvaardigheden en leiderschapskwaliteiten om hun team effectief te leiden en de strategische doelstellingen van hun bedrijf te realiseren.
De reden is dat veel managers gepromoveerd worden op basis van hun (technische) kennis, en doorgroeien binnen de eigen organisatie.
De noodzakelijke managementvaardigheden en leiderschapscapaciteiten welke meestal ontbreken of verder dienen ontwikkeld te worden zijn :
Emotionele intelligentie
Empathisch luisteren
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Visie en inspiratie overbrengen
Besluitvorming op basis van data én intuïtie
Coachen in plaats van micromanagen
Diversiteit en inclusiviteit waarderen
Communicatie
Delegeren
Motiveren
Conflicthantering
Doel van de opleiding
De opleiding “Managementvaardigheden en Leiderschapscapaciteiten” is dan ook ontworpen om managers de nodige tools en inzichten te bieden om uit te groeien tot effectieve leiders.
Het gebrek aan of het onvoldoende ontwikkeld zijn van hogervermelde vaardigheden kan leiden tot inefficiëntie, lage motivatie binnen het team en tegenvallende resultaten.
Zonder een gestructureerde aanpak om deze vaardigheden te ontwikkelen, blijft het potentieel van managers en hun teams dan ook onderbenut.
Door middel van praktische cases worden de deelnemers aan de opleiding de hogervermelde managementvaardigheden aangeleerd en verwerven zij de nodige leiderschapscapaciteiten :
Te bereiken doelen
Ontwikkelen van kernvaardigheden voor management
Versterken van leiderschapskwaliteiten
Creëren van een positieve werkcultuur
Resultaatgericht leiderschap
Strategische inzichten te bekomen
Succesvol motiveren
Succesvol delegeren
Conflicthantering
Ontwikkelen van positieve werk- en bedrijfscultuur
Strategische inzichten
Voor wie
KMO bedrijfsleiders
Zelfstandigen
Ambitieuze professionals
Praktische info
☼ Overtuigend spreken
Situering : Als bedrijfsleider is het soms essentieel om je boodschap aan een groter publiek over te brengen. De manier waarop je dit doet, heeft een grote invloed op de geloofwaardigheid
☼ Hoe delegeren ?
Situering : Veel managers hebben moeite met effectief delegeren. Ze denken vaak: “Wat ik zelf doe, doe ik beter.” Maar onthoud dat het ‘niet’- delegeren van taken je eigen efficiëntie flink
☼ Omgaan met weerstand
Situering : Weerstand bij medewerkers is een veelvoorkomend probleem wanneer bedrijven veranderingen willen doorvoeren, zoals nieuwe werkwijzen, herstructureringen of de implementatie van nieuwe technologieën. Weerstand binnen een bedrijf ontstaat vaak wanneer