Situering :
Veel bedrijven worstelen met het ontwikkelen van een effectieve strategische marketingaanpak.
Ze slagen er vaak niet in om hun doelgroep scherp te definiëren, zich duidelijk te positioneren in de markt, of een lange termijn marketingstrategie te ontwikkelen die consistent groei ondersteunt.
Dit gebrek aan strategische marketing leidt vaak tot gemiste marktkansen, inefficiënt gebruik van marketingmiddelen en een verzwakte concurrentiepositie.
Zonder een solide marketingstrategie wordt het moeilijk om merkbekendheid op te bouwen, klanten te behouden en duurzame groei te realiseren.
Een marketingplan dient als een kompas voor een bedrijf. Zonder een plan neemt de kans op inefficiëntie, gebrek aan concurrentievermogen en uiteindelijk zelfs bedrijfsfalen aanzienlijk toe.
Risico’s en gevolgen van het werken zonder marketing plan zijn :
Gebrek aan Duidelijke Richting en Doelstellingen
Moeite met Financiële Planning en Budgettering
Gebrek aan Concurrentieanalyse
Onvoldoende Begrip van de Doelgroep
Problemen met Operationele Efficiëntie
Beperkingen bij Het Aantrekken van Financiering
Geen Plan voor Risicomanagement
Gebrek aan Consistente Marketingstrategie
Onvoldoende Mogelijkheden voor Groei en Schaling
Verhoogde Kans op Bedrijfsfalen
Doel van de opleiding
De opleiding “Strategische marketing” is ontworpen om managers en marketingprofessionals te helpen een effectieve lange termijn marketingstrategie te ontwikkelen die bijdraagt aan duurzame groei en een sterke marktpositie en welke zijn weergave krijgt in een gedetailleerd Strategisch marketing plan :
1. Situatieanalyse
2. Doelstellingen Formuleren (SMART)
3. Marketingstrategie Ontwikkelen
4. Marketingmix (4P’s)
5. Implementatieplan
6. Evaluatie en Controle
Na afloop van de opleiding zijn deelnemers in staat om :
-Strategisch marketingplannen te ontwikkelen
-Inzicht te verwerven in markt en klantbehoeften
-Positionering en concurrentievoordeel te bepalen
-Efficiënt gebruik te maken van marketingmiddelen
-Marktanalyse uit te voeren en doelgroep te bepalen
-De Marketingmix in te zetten (4 P’s) en te bepalen
-Langetermijnstrategie en groei te definiëren
Voor wie
-Start-ups voor de opstelling van hun strategisch marketing plan
-KMO bedrijven en zelfstandigen welke het marketingplan wensen geactualiseerd te zien
Praktische info
⇨ Start: | 14 oktober 2025 (Hasselt) 13 oktober 2025 (Leuven) |
⇨ Duur: | 3 Avonden |
⇨ Dag: | Dinsdag (Hasselt) : 14-21-28 oktober 2025 Maandag (Leuven) : 13-20-27 okt 2025 |
⇨ Uur: | 18.30 u - 21.30 u |
⇨ Prijs: | 225 euro excl. btw |
Heeft u interesse in deze opleiding op een later tijdstip, laat dan uw naam en e-mailadres hieronder achter en wij houden u op de hoogte.
☼ Wanneer – welke leiderschapsstijl toepassen ? – Situationeel leiderschap
Situering : Veel managers passen een ‘vaste’ leiderschapsstijl toe, ongeacht de situatie of het niveau van de medewerkers Dit kan leiden tot een gebrek aan flexibiliteit, demotivatie binnen het team, en
☼ Lichaamstaal+non-verbale communicatie
Situering : Veel managers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van hun lichaamstaal en non-verbale signalen tijdens hun interacties met medewerkers, collega’s of klanten.Hierdoor kunnen hun boodschappen verkeerd worden geïnterpreteerd
☼ Belang van het middle management
Situering : Veel bedrijven onderkennen het belang van middenmanagement niet voldoende. Dit leidt tot een kloof tussen strategie en uitvoering, inefficiëntie in de operatie, en verminderde werknemersbetrokkenheid. Het middenmanagement vormt de